๐ง๐ถ๐ท๐ฑ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐น๐ถ๐ท๐ธ ๐๐ฒ๐๐ฝ๐ฟ๐ฒ๐ธ ๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐ต๐ฒ๐ ๐ก๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐น๐ฎ๐ป๐ฑ๐๐ฒ ๐ข๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ถ๐ท๐
Als bestuursvoorzitter van Eerlijk Nederland spreek ik dagelijks met leiders uit het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs. Vandaag wil ik een kritische blik werpen op de fundamenten van ons onderwijssysteem.
Laten we eerlijk zijn: in essentie leren onze kinderen nog steeds zoals in de jaren ’60. We hebben cosmetische veranderingen doorgevoerd, maar het principe is hetzelfde gebleven.
๐๐ฒ ๐ ๐๐๐ต๐ฒ ๐๐ฎ๐ป ‘๐๐ผ๐ด๐ฒ๐ฟ’ ๐ฒ๐ป ‘๐๐ฒ๐ฟ๐ผ๐ฒ๐ฝ๐’
Een van de meest verouderde aspecten is de rigide indeling. Waarom hanteren we nog steeds benamingen als ‘hoger onderwijs’ versus ‘beroepsonderwijs’? Dit impliceert een waardeoordeel: dat het ene ‘beter’ is dan het andere. Dit is een gedachte uit de vorige eeuw.
De realiteit is anders. Een bekwame vakman of -vrouw kan tegenwoordig een uitstekend inkomen en een cruciale rol in de maatschappij hebben, vaak meer dan een theoretisch geschoolde academicus die moeite heeft een baan te vinden. Laten we de waarde van vakmanschap erkennen en stoppen met deze kunstmatige hiรซrarchie.
๐๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐ง๐ผ๐ฝ: ๐๐ฒ ๐๐ถ๐ป๐๐ฒ ๐๐ฒ๐๐๐ฒ๐ป
Als we echt vooruit willen, moeten we durven kijken naar systemen die bewezen succesvol zijn. Finland staat al jaren aan de top als het gaat om onderwijsprestaties en welzijn van de leerlingen. Daar ligt de focus op:
1. Gelukkigere kinderen.
2. Betere resultaten.
3. Ruimte voor de ontwikkeling van eigen expertise, zonder de constante druk van een oordeel.
๐๐ฒ ๐ง๐ผ๐ฒ๐ธ๐ผ๐บ๐๐ ๐ถ๐ ๐ก๐
Het meest verontrustende is de kloof tussen het klaslokaal en de realiteit. Onze kinderen zijn de AI-generatie. Ze leven met hun smartphone, met instant toegang tot informatie en exponentiรซle technologie. Toch onderwijzen we hen nog vanuit het verleden.
We moeten hen leren navigeren in de toekomst, niet hen opleiden voor een wereld die niet meer bestaat. Dat betekent: integratie van AI, kritisch denken over digitale informatie, en het ontwikkelen van skills die machines niet kunnen overnemen.
Is dit een radicale gedachte? Ik denk dat het noodzakelijk is. Wat zijn uw ervaringen en ideeรซn over deze onderwijshervorming? Ik ben benieuwd naar uw objectieve visie.
Geschreven door: Maarten Robrecht Barf

